JOCHEN ROBES ÜBER BILDUNG, LERNEN UND TRENDS

AI in L&D: From talk to action

Im November 2023 haben Donald Taylor und Egle Vinauskaite die Ergebnisse einer ersten Umfrage zur KI-Nutzung in veröffentlicht („AI in L&D: The state of play“). Jetzt haben sie noch einmal nachgelegt. 317 Personen haben wieder online geantwortet. Ihre Antworten zeigen, dass KI in Learning & Development angekommen ist. Vor allem ein Use Case sticht hervor: Content-Entwicklung: „AI in L&D: The state of play showed that L&D expected the key initial benefit of AI would come in content production. This report shows that expectation has become a reality. L&D is indeed using AI for a range of content tasks that would previously require much more time or, in some cases, specialist skills. For better or worse, it is now
possible to create more, better-looking, content faster than ever.“

Aber die Autor:innen sehen noch größeres Potenzial: Informationssuche, Skill Management, personalisierte Lernangebote und individuelle Karrierewege, datengestütztes Talent Development. Überall kann aus ihrer Sicht KI unterstützen. Deshalb haben sie diese Neuauflage um sieben kurze Case Studies zum Einsatz von KI jenseits der Content-Entwicklung erweitert: Bayer, MCI Group, Roche, Ericsson, Leyton, HSBC, Norsk Hydro.

In ihrer Zusammenfassung schreiben sie entsprechend: „As illustrated by Egle’s Complexity Scale, there is only one way to make the most of AI: to step out of the L&D department and engage with the business. Moving beyond productivity wins within the L&D department, more strategic use cases require a mandate that helps to unlock resources and shows the willingness of the business to tolerate experimentation, uncertainty and iterative development.“
Donald H Taylor und Egle Vinauskaite, GSS Focus Report 02, April 2024