JOCHEN ROBES ÜBER BILDUNG, LERNEN UND TRENDS

Is L&D being flipped?

Donald Clark berichtet von der Learning Technologies 2024 in London, die am 17./ 18. April stattfand. Seine Beobachtung hat er gleich im Titel des Beitrags zusammengefasst: Natürlich ging es auch in London vor allem um KI. Aber während sich Learning & Development auf die effizientere Entwicklung von Kurs- und Lerninhalten konzentriert, ist KI (AI) dabei, die Arbeitswelt komplett umzukrempeln. Donald Clark spricht deshalb von „bypassing L&D“ und meint:

„L&D folk playing little role when Copilot is introduced and may play a diminishing role in these choices. This is now an enterprise level decision as it leads to increases in productivity. Training may not be the best lever here – productivity tools and performance support seem more powerful and the evidence suggests they’re working. I have a whole rack of research papers and data on this. As productivity rises through performance support, the need for courses will diminish. AI is being adopted by everyone and organisations are seeing the benefits but like water it is a rising tide, with no ebb that may be dissolving old methods of training.“

Produktivität, Performance Support und informelles Lernen sind die Schlüsselbegriffe bzw. -konzepte, die Donald Clark sieht und von denen er meint, dass sie Learning & Development auch beim Thema KI wieder ignoriert: „We know that most learning takes place informally and that performance support really matters and that AI does this wonderfully – yet what do we see – wall to wall LMS and course content vendors.“

In ein paar Wochen findet ja die LEARNTEC in Karlsruhe statt, und wir haben die Möglichkeit, uns selbst ein Bild zu machen.
Donald Clark, Donald Clark Plan B, 19. April 2024

Bildquelle: Donald Clark