JOCHEN ROBES ÜBER BILDUNG, LERNEN UND TRENDS

there is no such thing as “the science of learning”

Dieser Artikel ist die Antwort auf einen anderen Artikel, erschienen im amerikanischen Hechinger Report („OPINION: It is time to pay attention to the science of learning“). Dort wird „the Science of Learning“ auf bestimmte kognitionswissenschaftliche Erkenntnisse reduziert (eine Tendenz, die übrigens auch hierzulande zu beobachten ist, wenn unter dem Stichwort „Lerntheorien“ vor allem Sinnesmodalitäten und Gedächtnismodelle referiert werden).

„The Science of Learning, shockingly, is really concerned with the field of ‚Learning‘: a narrow scientific field of psychological and educational research that is obsessed with testable and measurable output, memorization, and school outcomes,“ schreiben die Autoren. „The Science of Learning is misleading when it refers exclusively to cognitive science, memory management, and the brain, because it ignores all the unknowable and ineffable components of what happens inside a student’s brain.“

Stattdessen: „Schooling does not happen to brains separate from bodies, society, culture, or purpose; separate from the full experience of being human.“ (via Stephen Downes)
Nick Covington und Michael Weingarth, Human Restoration Project, 7. November 2023

Bildquelle: Valentin B. Kremer (Unsplash)