Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

MOOCs – Massive Open Online Courses

eua_1.jpgDie European University Association (EUA), ein Verband europäischer Hochschulen, hat kürzlich eine Dokumentation zum Stand der MOOC-Aktivitäten herausgegeben. Und da sich ja das Spielfeld laufend verändert, macht es Sinn, regelmäßig den Stand der Entwicklung festzuhalten. Das gelingt dieser Dokumentation. Nach einer Beschreibung des neuen Kursformats, der wichtigsten Anbieter und einiger Eckpunkte des Modells geht der Autor abschließend kurz auf folgende Fragen ein:

„- Are MOOCs a new model? …
– Why have MOOCs been successful in the US, but not elsewhere? …
– Language diversity? …
– Is this the end of universities? …
– Are MOOCs paving the way for new means of knowledge dissemination? …
– Can any university have a MOOC? …“

„Obviously, the two most crucial issues at stake are currently the question of the business model, and the issue of awarding credits. But in whatever way MOOCs may develop in the long run, the fact that they currently get so much attention and cause controversial discussions gives hope that this might inspire a much broader debate on learning and teaching in higher education that seems long overdue.“ 18 Seiten, ein gelungener Überblick.
Michael Gaebel, European University Association (EUA), News, 25. Februar 2013

Verwandte Beiträge

Schreibe einen Kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS