JOCHEN ROBES ÜBER BILDUNG, LERNEN UND TRENDS

Making Sense of Blended Learning: Treasuring an Older Tradition or Finding a Better Future?

Ein ausführlicher Essay, der sich grundsätzlich mit der Frage auseinandersetzt, was uns Blended Learning als Begriff und Idee bieten kann. John Daniel (u.a. Vice-Chancellor an der Open University, 1990-2001) zitiert aus umfangreichen Quellen und Studien, gibt einen Überblick über die Entwicklung unterschiedlicher Lehr- und Lernmethoden und stellt das Lernverhalten Studierender vor, um daraus Schlüsse abzuleiten. Es sind unzählige interessante Details, die er vorstellt. Dabei sympathisiert er an vielen Stellen mit Tony Bates, der lieber von “hybrid learning” spricht. In den folgenden Sätzen, die Teil der Zusammenfassung dieses Essays sind, wird angedeutet, warum:

“What this new age requires is hybrid learning where the whole system is redesigned to create a happy blend of student-teacher conversations and online learning. This essay has highlighted, in particular, two important ways to make higher education more effective for the 21st century.

First, students need to engage more fully with independent work. Online technology can help them do this (Contact North | Contact Nord, 2015b) and must be used intensively to free up time for students to prepare assignments and for teachers to use their interactions with students over their assignments as a prime vehicle for teaching.
Second, teachers must help students, via apprenticeship-style sessions and commentary on their assignments, to develop skills and acquire academic knowledge.”

John Daniel, teachonline.ca, Contact North/ Contact Nord, 24. Februar 2016