Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Innovating Pedagogy 2015

innovatingpedagogy_201512.jpgDieser Report, entwickelt vom Institute of Educational Technology der Open University in Zusammenarbeit mit dem Center for Technology in Learning/ SRI International, ist so etwas wie die kleine Ausgabe des Horizon Report. Auch mit seinem Fokus auf „new forms of teaching, learning and assessment“ hebt er sich vom amerikanischen Projekt ab, das ja eher bestrebt ist, die neuesten bildungstechnologischen Entwicklungen zu fassen. Andererseits macht der pädagogische Schwerpunkt die Innovationen dieses Reports „zeitloser“. Zweifelsohne ein Spagat, was auch die Autoren sehen und durch eine Übersicht und übergeordnete Kategorien (scale, connectivity, reflection, extension, embodiment, personalisation) aufzufangen suchen.

– Crossover learning. Connecting formal and informal learning
– Learning through argumentation. Developing skills of scientific argumentation
– Incidental learning. Harnessing unplanned or unintentional learning
– Context-based learning. How context shapes and is shaped by the process of learning
– Computational thinking. Solving problems using techniques from computing
– Learning by doing science with remote labs. Guided experiments on authentic scientific equipment
– Embodied learning. Making mind and body work together to support learning
– Adaptive teaching. Adapting computer-based teaching to the learner’s knowledge and action
– Analytics of emotions. Responding to the emotional states of students
– Stealth assessment. Unobtrusive assessment of learning processes
Mike Sharples u.a., Open University, Innovation Report 4. Milton Keynes, 2. Dezember 2015

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