eduMOOC: Online learning today…and tomorrow

Posted on 27 June 2011 by jrobes

George Siemens macht auf eine Reihe von Open Online-Kursen aufmerksam, die in nächster Zeit beginnen. Und er merkt in diesem Zusammenhang an: “… we’re starting to see new models for design and delivery.” Genau, neben dem 12-Wochen-Kurs stehen der vierwöchige Blog Carnival und der einstündige-Twitter-Chat; neben der dezentralen Infrastruktur, wie George Siemens und auch wir sie versuchen, wird der Austausch auf einer einzigen Community-Plattform oder einem Forum stehen. Anything goes. Und George Siemens schiebt hinterher: “I believe MOOCs will continue to be easier to develop and deliver as the growing number of institutions develop pedagogies (network learning, connectivism, participatory pedagogy) and new technologies to run the events.”
George Siemens, elearnspace, 20. Juni 2011

Nachtrag (02.07.2011): George Siemens hat mit seinem Beitrag eine kleine Debatte losgetreten, deren Beiträge er selbst ein paar Tage später noch einmal gesammelt hat:

“Over the last few weeks, a rather odd discussion has arisen in relation to massive open online courses (MOOCs). I say odd because at first glance, it’s not a topic that seems worth of much debate At first, I was confused that this topic has generated the level of debate that it has. But, on closer reflection, it makes sense: with MOOCs we are questioning numerous relationships: educator, learner (individual), institution, power, control, and, for that matter, the structure of knowledge and the process of learning. These are high stakes questions. Societies and political systems are built on how these complex issues are perceived.

The MOOC conversation was ignited through several factors:
David Wiley’s post #1,
eduMOOC (more on that in a separate post – particularly how the U of Illinois model differs from the one Dave Cormier, Stephen Downes, and I have employed),
Chronicle of Higher Education article,
David Wiley’s response #1,
my response,
David Wiley’s response #2,
Dave Cormier’s response,
David Wiley’s response #3,
Stephen’s response, and
David Wiley’s response #4.”

George Siemens, From knowledge to bathroom renovations, connectivism, 2. Juli 2011

Nachtrag (29.06.2011): “Worüber zum Teufel reden die überhaupt?” und “Gibt es nicht wichtigere Dinge zu tun?”, fragt (sehr frei übersetzt!) in einem lesenswerten Beitrag Brian Lamb (”Am I still an edu-blogger?”). Über 40 Kommentare bis jetzt.

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Jochen RobesJochen Robes (Frankfurt), Berater mit den Schwerpunkten Human Resources/ Corporate Learning, e-Learning, Knowledge Management,
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