Jochen Robes über Bildung, Lernen und Trends

Newspapers and Thinking the Unthinkable

Clay Shirky („Here Comes Everybody“) ist bei weitem nicht der Erste, der das Ende der Zeitungen feststellt und den durch das Internet in Gang gesetzten Wandel mit dem der Gutenberg-Ära vergleicht. Aber er bringt aktuelle Entwicklungen schön auf den Punkt, und der Text hat in den letzten Tagen weite Verbreitung gefunden.
„Society doesn’t need newspapers. What we need is journalism. For a century, the imperatives to strengthen journalism and to strengthen newspapers have been so tightly wound as to be indistinguishable. That’s been a fine accident to have, but when that accident stops, as it is stopping before our eyes, we’re going to need lots of other ways to strengthen journalism instead.“

Alte Geschäfts- und Organisationsmodelle sterben, neue entstehen. Es ist durchaus legitim, über Parallelen im Umgang mit Wissen und Bildung nachzudenken.
Clay Shirky, Blog, 13. März 2009

Nachtrag (10.04.2009): Jeff Jarvis („The speech the NAA should hear“) adressiert die gleiche Nachricht und liefert gleich noch ein schönes Zitat:
„You all remember the quote from a college student in The New York Times a year ago, the one that has kept you up at night. Let’s say it together: „If the news is that important, it will find me.“ What are you doing to take your news to her? You still expect her to come to you – to your website or to the newsstand – just because of the magnetic pull of your old brand. But she won’t, and you know it. You lost an entire generation. You lost the future of news.“

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3 Responses to “Newspapers and Thinking the Unthinkable”

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